Thursday, October 20, 2011

Inspiracja fantasy

U jednego z lubiących mnie na facebooku znalazłem cytat z jednej z najlepszych sag fantasy jakie czytałem. Mowa rzecz jasna o Sadze o Wiedźminie. Cytat pochodzi z dzieła Jaskra, w którym wyjaśnia czytelnikowi, na czym polega prowadzenie działań wojennych.

Poznałem w życiu wielu wojskowych. Znałem marszałków, generałów, wojewodów i hetmanów, triumfatorów licznych kampanii i bitew. Przysłuchiwałem się ich opowieściom i wspomnieniom. Widywałem ich schylonych nad mapami, rysujących na nich różnokolorowe kreski, robiących plany, obmyślających strategie. W tej papierowej wojnie wszystko grało, wszystko było jasne i wszystko funkcjonowało we wzorowym porządku. Tak być musi, wyjaśniali wojskowi. Armia to przede wszystkim porządek i ład. Wojsko nie może istnieć bez porządku i ładu.
Tym dziwniejsze jest, że prawdziwa wojna - a kilka prawdziwych wojen widziałem - pod względem porządku i ładu do złudzenia przypomina ogarnięty pożarem burdel.


Pomyślałem złośliwie, że gdyby zdefiniować następujące zmienne:
  • marszałek, wojewoda, hetman, triumfator, wojskowy := menadżer
  • wojna, bitwa := projekt
  • wojsko, armia := zespół projektowy

to sumie też ma jakiś sens...

No comments:

Post a Comment